maandag 13 februari 2017

Aankomst Suriname

Op 9 februari ben ik dan echt vertrokken naar Suriname! Mijn laatste uren in Nederland waren dan toch echt aangebroken. Wij vertrokken om 5 uur in de ochtend om richting schiphol te rijden. Op schiphol aangekomen ging de tijd snel voorbij en moesten wij afscheid van iedereen gaan nemen.

Om 11:20 zouden wij gaan vliegen, alleen werd het uiteindelijk 12:05 voordat wij echt vertrokken. Tijdens de vliegreis zaten wij naast een man die uit Nederland komt, maar voor zijn werk 2 jaar geleden is verhuisd naar Suriname. Hij vertelde ons wat leuke Surinaamse feiten, zoals dat goede films draaien hier vaak maar 4 weken in de bioscoop (of zelfs korter), omdat het daarna al illegaal gekopieerd is en het op de televisie gedraaid wordt. De reis ging voor mijn gevoel aardig snel voorbij. Onderweg hebben wij wel regelmatig last gehad van turbulentie, zelfs één keer zo erg dat mijn cola uit mijn beker vloog.

Rond 17 uur Surinaamse tijd kwamen wij aan op het vliegveld, in Nederland was het toen 21 uur. Met de taxi zijn wij van het vliegveld naar het studentenhuis gereden.  Onderweg keek ik mijn ogen uit, omdat het hier zo anders is dan in Nederland. Het overgrote deel van Suriname bestaat uit jungle. Via één lange weg kan je vanaf het vliegveld bij Paramaribo komen, dit is de snelweg van Paramaribo, maar het is helemaal niet te vergelijken met de snelwegen in Nederland. Langs deze weg staan gewoon huizen, terwijl mensen hier wel met 80 km per uur rijden. Op deze weg wordt ook gewoon gefietst en gelopen. Aangekomen bij het huis hebben wij de andere huisgenoten ontmoet en de dag afgesloten met een duik in het zwembad.



De eerste twee dagen hebben wij vooral gebruikt om Paramaribo beter te leren kennen. Het is hier heel anders dan in Nederland en zeker even wennen. Wat mij vooral op valt is dat de meeste huizen en winkels niet zo goed zijn onderhouden en dat er veel vervallen huizen zijn (spookhuizen). Ook de wegen zijn niet goed onderhouden, er zitten veel hobbels in en soms kan er ook een gat in de weg zitten.


In Paramaribo rijdt iedereen links en hebben ze niet veel verkeersregels. Het lijkt bijna wel alsof er geen verkeersregels zijn. Het enige wat ze hier in het verkeer wel allemaal doen is toeteren als iemand voorrang neemt of geeft. Daarnaast toeteren mensen hier ook om te groeten naar elkaar.

Iets anders waar ik ook heel erg aan moet wennen zijn de dieren hier en dan bedoel ik vooral de insecten en ratten. Er vliegen hier ontzettend veel muggen en ik ben dan ook al vaak gestoken. Het ergste hier vind ik wel kakkerlakken. Ik heb ze zelf gelukkig nog niet op mijn kamer gehad, maar ik heb als voorzorg alvast een extra grote bus insectenspray gekocht. Een dier wat ik al wel op mijn kamer heb gehad is een gekko en een kleine hagedis. Ook heb ik hier bij het huis  een buidelrat zien lopen. Dit is geen gewone rat, maar een gigantische rat. In eerst instantie leek het wel een aap, omdat het zo`n grote staart had en zo groot is. De rat was in paniek in het zwembad gesprongen, waardoor daarna het zwembad een dag lang gereinigd werd. Tot slot zie je op straat ook regelmatig een zwerfhond lopen, maar de meesten zijn angstig en doen niks.

Ik heb hier ook al de toerist uit gehangenen. Hiervoor zijn wij naar de waterkant gegaan . De waterkant is de meer toeristische plek, maar het is hier niet zo groot. In de buurt was ook een palmbomen park, wat ook ontzetten leuk was om te zien. In de avond kan je hier lekker eten bij de vele restaurantjes die hier zijn.


Op zondag ben ik met een aantal huisgenoten naar de zondagmarkt en overbrigde geweest, dit is een strand bij een meer. In het meer zelf wordt alleen niet gezwommen, maar eigenlijk alleen in een afgesloten zwembad. Dit is omdat er in het meer piranha’s leven, waardoor het anders weleens gevaarlijk wordt. Het was een hele mooie plek midden in de natuur. 






Suriname is voor mij even wennen, maar ik vind het hier ook heel mooi, In de ochtend wordt ik wakker met het geluid van de vogels. In de middag is het hier rond de 35 graden en zul je het echt niet koud hebben. Uit auto`s en huizen klinkt harde muziek die wanneer je over straat gaat veel hoort. Dit geeft een hele gezellige sfeer. Daarnaast zijn de mensen heel open en wanneer je een praatje met ze maakt vertellen ze van alles over Suriname. Verder hebben ze hier ook leuke clubs waar je in de avond kunt stappen.  En er zijn nog heel veel andere mooie dingen aan Suriname, zoals het binnenland wat ik graag nog wil ontdekken.






2 opmerkingen: