donderdag 2 februari 2017

Stage in Suriname

Hallo,

Volgende week vertrek ik naar Suriname om daar voor vijf maanden stage te gaan lopen. Het lijkt mij leuk om deze periode een blog bij te houden zodat jullie af en toe kunnen zien wat ik daar allemaal beleef. Ik dacht dat het misschien handig was om mijn allereerste blog te gebruiken om wat informatie te geven.

Op 9 februari vlieg ik naar Suriname, ik ga hier stage lopen bij stichting Tana. Stichting Tana is een school voor jongeren die eerder al zijn gestopt met hun opleiding. Bij stichting Tana krijgen de jongeren een tweede kans tot het halen van hun diploma. Ze kunnen uit een aantal beroepenopleidingen kiezen en krijgen hier dan theorie over en doen ervaring op in de praktijk. Naast de lessen die te maken hebben met de beroepenopleiding krijgen ze ook een aantal algemene vakken, zoals Nederlands, maar ook sociale vaardigheden. Op de school zitten ongeveer 400 leerlingen en er is ook nog een wachtlijst met ongeveer 200 jongeren. Bert Hulsman is de directeur van de school. Hij is in de zeventig en met pensioen en doet het werk vrijwillig. Daarnaast heeft de school ongeveer zeven docenten in dienst en verder werken er stagiaires. De leerlingen op de school zijn tussen de 16 en 25 jaar oud.

Tijdens mijn stage zal ik een aantal leerlingen begeleiden. Ik zal gesprekken met ze hebben wanneer ik denk dat het nodig is, maar ze kunnen ook zelf naar mij toe komen. Ik zal eigenlijk een soort mentor voor hun zijn. Daarnaast zal ik trainingen gaan geven, bijvoorbeeld over hoe ze om moeten gaan met agressie. Verder zal ik vergaderingen houden met de stagiaires en met meneer Hulsman. Verder weet ik nog niet helemaal wat mijn taken allemaal zullen gaan worden, misschien dat ik zelf nog wel een training ga ontwikkelen of een klein onderzoek ga doen.

Dit hele avontuur doe ik niet alleen, maar samen met een klasgenootje van mij, Dorieke. Alle voorbereidingen hebben we samen gedaan en ik ben heel blij dat we samen daar heen gaan.

We zullen aankomen op 9 februari in Paramaribo. Op 2 kilometer afstand van onze stage hebben wij een kamer gevonden in een studentenhuis voor Nederlandse stagiaires. In dit huis zullen wij de hele periode tijdens de stage verblijven. Het huis heeft een zwembad en hangmatten dus dat zal vast helemaal goed komen. Op 13 februari gaan wij beginnen aan onze stage. De eerste twee weken bestaan voor ons uit oriƫntatie en gaan wij vooral veel rond kijken hoe het er aan toe gaat. Na de twee weken gaan we in overleg beslissen wat de taken zullen worden waar we ons op willen richten.

Ik loop straks vijf dagen in de week stage van 8:00 tot 13:00 uur. In de middagen zullen we niet altijd helemaal vrij zijn, maar zullen we ook veel moeten voorbereiden en stage verslagen maken. In de weekenden zijn we echter wel helemaal vrij. Onze vrije tijd willen we ook vooral gaan gebruiken om Suriname te leren kennen. Door Paramaribo kunnen we op de fiets en in de weekenden zullen we een keer een georganiseerde excursie doen naar het binnenland (regenwoud).

Ik vind het spannend maar heb er heel veel zin in! Ik zal jullie hier goed op de hoogte houden šŸ˜ƒ

Groetjes Daniƫlle

3 opmerkingen:

  1. Erg leuk dat we je zo kunnen volgen DaniƩlle, wij zijn benieuwd naar je verhalen en wensen jullie heel veel succes en plezier!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk Daniƫlle om zo op de hoogte te zijn van jou belevenissen.

    BeantwoordenVerwijderen